Mauritz "Murra" Rådberg - Chevelle 1966
1989 Köpte Håkan
Bönström från Torsby en Chevelle 66:a kaross och började bygga dragracingbil
1990 var den tävlingsklar, Håkan tävlade i klasserna Super Gas, Pro Street
och Super Pro Street
2002 Såldes Chevellen till Tony Lagerberg i Stockholm, och Tony tävlade
med den på bland annat Åland och Tullinge Raceway
2004 Köpte jag Chevellen utan motor och låda av Tony och där med kom bilen hem
till Värmland igen
Planen var att bara stoppa i en motor och låda och börja köra, men jag var
tvungen att bygga om lite och det ena ledde till
det andra och urspårningen var ett faktum – sedan låg den helt i delar
Jag gjorde om en hel del så att det blev som jag ville ha det, bland annat
nytt elsystem med mera – typ allt – och avslutade med en ny lackering
Vi byggde ihop en cheva big block 427 som Halvarsson Racing i Torsby
bromsade, 892hk med 210 hkr lustgas
Efter 427:an monterades en ny Tci 400 låda. 2006 var det dags att börja
tävla med målet att någon gång få köra under 10 sek på 402 meter
Vi var och testade utan lustgas på Arvika Raceway och allt fungerade bra
vid testkörningen
Sedan bar det i väg till Orsa Tallhed på midsommartävlingen, anmälde oss i
klassen Super Gas (9,90)
Första repan med lusgas körde vi sönder en topplockspackning. Bytte den
och sen var det dags igen
lustgas direkt från start och kom i mål på tiden 9,87 Sek och slutade
tävlingen på en andra plats
Bästa tiden med 427:an var på Mantorp Park med 9,21 Sek. 2008 ersattes
427:an mot en Steve Schmidt 585 Cui som bromsades till 1 029 Hkr
utan gas med ett 500 Hkr lustgassystem, vi kör med 200 Hkr lustgas. Bästa
tiden hittills har blivit 5,36 Sek på 201 meter.
Filmer från Kjula II 2014
http://youtu.be/wKUO57KaDtY